وبلاگ

6 اصل کلیدی در طراحی لوگو

6 اصل کلیدی طرحی لوگو

هدف از طراحی لوگو این است که بیننده با دیدن آن حس کند که میخواهد از برند شما خرید کند یا خیر. در واقع لوگو برای هر کسب وکاری باید به گونه ای طراحی شود که به نوعی تمام ماهیت و هدف کسب وکار را در خود داشته باشد. و باید بدانیم که حتی بدون استفاده از علائمی که مستقیما زمینه کاری را نشان دهد،می توانیم لوگویی متناسب با هدف و ماهیت هر کسب وکاری طراحی کنیم، به شرط آنکه اصول کلیدی در طراحی لوگو را رعایت کنیم.در این مقاله به بررسی 6 اصل کلیدی در طراحی لوگو می پردازیم.اصولی که هر طراح لوگویی باید بداند:

  1. سادگی

  2. اصالت

  3. سازگاری(تطبیق پذیری)

  4. مقیاس پذیری

  5. تناسب و توازن بصری

  6. فراتر از زمان

1. سادگی

سادگی چیزی است که به یک لوگو کمک می کند تا در برابر چالش های زمان بایستد و کار با آن را قابل تکرار و آسان می کند. لوگوی شما باید تا حد امکان واضح و قابل تشخیص باشد.برای این منظور ما به دو چیز نیاز داریم:

استفاده از عناصر بصری کمتر

انتخاب های عاقلانه در فونت، گزینه های رنگ و گرافیک برای این مرحله بسیار مهم است. آیا لوگوی شما از چندین سایه، شکل هندسی، تصویر، فونت، حروف توی هم رفته تشکیل شده است؟ فقط چند عنصر فعال را برای طراحی خود انتخاب کنید – یک لوگوی خوب مملو از عناصر نیست. 

استفاده از فضای منفی

فضای سفید را فراموش نکنید! سادگی نیاز به استفاده عالی از فضا دارد. عناصری که لوگوی شما را تشکیل می دهند باید نفس بکشند تا لوگوی شما برجسته شود و به وضوح با مخاطبان صحبت کند. پس باید فاصله ها را به درستی انتخاب کنید و تصاویر را با کم کردن به جای اضافه کردن به نمایش بگذارید!

در لوگوهای مینیمال بیشتر این اصل به چشم می خورد.

به لوگوهای زیر نگاه کنید:

022 01
استفاده از فضای منفی
03 01
04 01

2. اصالت

برای اصالت داشتن، لوگوی شما باید به اندازه کافی متمایز باشد تا جلب توجه کند و به اندازه کافی به یاد ماندنی باشد تا در ذهن مردم باقی بماند. پس این دو کلمه را به خاطر داشته باش، متمایز و به یادماندنی

اگر همین الان به کلمه لوگو فکر کنید اولین لوگو هایی که به ذهن شما میرسند کدامند؟

احتمالا نایک، اپل و آدیداس جزو اولین لوگوهایی باشد که به ذهنتان می آید.شاید ما آنها را به خاطر می آوریم چون آنها را زیاد می بینیم، اما شاید به این دلیل است که آنها متمایز و فراموش نشدنی هستند. لوگوهای موفق با متفاوت بودن، منحصر به فرد بودن (یا به اصطلاح یونیک بودن) و به یاد ماندنی بودن از همه متمایز می شوند. 

برای طراحی لوگوی منحصر به فرد ،طراح باید ایده های عالی هنری را با توجه به پرسونای برند طراحی کند. یک طراح گرافیک ماهر می تواند با در نظر گرفتن تمام این ملاحظات به اهداف لوگوی شما پاسخ دهد و چیزی واقعاً بی نظیر خلق کند.

06
07
09 01

3. سازگاری (تطبیق پذیری)

لوگوی شما کار بزرگی دارد. چون روی همه محصولات شما، تابلوهای فروشگاه، وبسایت، پلتفرم های شبکه های اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر قرار خواهد گرفت (به تی شرت ها و هدایای تبلیغاتی فکر کنید!). بنابراین، لوگوی شما باید همه کاره و قابل تطبیق برای قرار دادن در هر مکانی باشد. به تمام مکان هایی که می خواهید از لوگوی خود استفاده کنید فکر کنید و مطمئن شوید که در هر یک از آنها خوب به نظر می رسد.

هر چقدر یک لوگو ساده تر و قابل تشخیص تر باشد، تطبیق پذیری راحت تر خواهد بود که دربالاتر راجع به آن صحبت کردیم. اما  2 مورد دیگر نیز به شما در طراحی یک لوگوی تطبیق پذیر کمک می کنند:

 لوگوی واکنش گرا

یکی دیگر از راه های عالی برای دستیابی به تطبیق پذیری، استفاده از لوگوی واکنش گرا است. لوگوهای واکنش گرا تطبیقی ​​هستند و دارای تغییرات مختلفی از نظر اندازه، پیچیدگی و یا حتی رنگ هستند تا در هر جایی که قرار می گیرند با آن سازگار شوند.

تست سیاه و سفید

قاعده کلی این است که لوگوی شما نیز باید بتواند با هر رنگ یا پس زمینه ای کار کند. این بدان معناست که باید در سیاه و سفید بدون هیچ چیز اضافه ای خوب به نظر برسد. در واقع این لخت ترین شکل لوگوی شماست. 

  • آیا لوگوی شما در حالت سیاه و سفید هنوز هم منحصر به فرد و به یاد ماندنی است؟
  • آیا هنوز صدا و چهره برند شما را منعکس می کند؟
42 copy
واکنش گرا
013 01
تست سیاه و سفید
012 01

4. مقیاس پذیری

به طور مشابه، لوگوی شما باید بتواند با هر اندازه ای سازگار شود.  از خودتان بپرسید آیا می توان آن را روی یک بیلبورد غول پیکر و یک خودکار کوچک قرار داد؟ با بازگشت به اصل سازگاری، می دانیم که لوگوی شما باید مقیاس پذیر باشد تا برند شما را در هر جایی نشان دهد.

یک لوگوی مقیاس پذیر باید در هر اندازه ای معنا داشته باشد، خوب به نظر برسد و خوانا بماند – چه روی یک کارت ویزیت کوچک و چه روی یک پوستر بزرگ چاپ شده باشد. اگر جزئیات زیادی را در لوگوی خود بگنجانید، کوچک کردن آن در اندازه کوچک دشوارتر خواهد شد.

پس سادگی اینجا هم به کمک ما می آید.

اما نکته مهم دیگر وکتور(برداری) بودن لوگو است.

برای دستیابی به مقیاس پذیری ، طراح لوگوی شما را در فرمت وکتور(برداری) ایجاد می کند.  برای همین طراحی لوگوی استاندارد در نرم افزارهایی مثل کورل و ایلاستریتور انجام میشود.فایل‌های برداری با در نظر گرفتن تغییر مقیاس ایجاد می‌شوند، بنابراین لوگوی شما زمانی که به اندازه‌های بزرگ منفجر می‌شود به همان اندازه واضح به نظر می‌رسد.

014 01

5. تناسب و توازن بصری

انسان ها طرح های متعادل را زیبا می شناسندیک طراحی متناسب باعث ایجاد تعادل بین عناصر مختلف تشکیل دهنده لوگوی شما می شود.

تناسب به وزن هر یک از عناصر تشکیل دهنده لوگوی شما اشاره دارداز نظر عملی، نسبت های مناسب لوگوی شما را کامل می کند و به معنی دار شدن آن کمک می کند.نسبت ها را خیلی جدی بگیرید دوستان.

در اینجا باید دقت کنیم که قسمت های مختلف لوگو از جهات مختلفی مثل ضخامت، کرو یا شکننده بودن و مواردی از این قبیل با هم تناسب داشته باشند.و از طرفی لوگو در دو طرف خط عمودی فرضی که از وسط آن میگذرد (خط تقارن) باید دارای تعادل و توازن باشد که به آن توازن بصری می گوییم و به دو صورت اتفاق می افتد:

توازن متقارن

استفاده از عناصر مشابه و هم اندازه در دو طرف خط تقارن در این نوع طراحی وجود دارد. آرم های متقارن از طریق عناصر با وزن مساوی که در دو طرف خط مرکزی تراز شده اند، متعادل می شوند

توازن متقارن در طراحی لوگو
توازن نا متقارن در طراحی لوگو

توازن نامتقارن

استفاده از عناصر متفاوت در دو طرف خط تقارن که در اینجا وزن بصری عناصر در دوطرف باید یکسان شود.

باید به خاطر داشته باشیم که معمولا ضخامت و پهنای بیشتر وزن بصری بیشتری به وجود می آورد. و البته استفاده از طراحی هندسی یا نسبت های طلایی می تواند به ما در خلق یک لوگوی متعادل و متناسب کمک کند.

6.  فراتر از زمان

بعضی از طراحان لوگو در زمان ایده پردازی و اجرا بیشتر به ترندهای روز فکر میکنند.در نتیجه شاید لوگویی که طراحی می شود برای امروز خوب و کارآمد باشد، اما آیا این لوگو برای 5 سال بعد باز هم کارایی و جذابیت خود را حفظ خواهد کرد؟

یک لوگوی فراتر از زمان بعد از ده سال به همان اندازه که امروز به نظر می رسد خوب به نظر خواهد آمد. هنگام طراحی لوگوی خود از تسلیم شدن به مدهای کوتاه مدت خودداری کنید و به دنبال ظاهری کلاسیک باشید. 

همانطور که شرکت شما رشد می کند و تغییر می کند، لوگویی که اهداف و ایده آل های اساسی شما را حفظ می کند، جاری خواهد ماند. لوگو همان چیزی است که با شما و به جای شما صحبت می کند، و البته برای مدت طولانی در کنار شما خواهد بود.از طرفی تغییر یک لوگو یا همان ریدیزاین برای شما هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت.چرا که شما باید لوگوی جدید را به مخاطبانتان بشناسانید.

یکی از راه‌های آزمایش این اصل طراحی لوگو این است که سناریوی زیر را تصور کنید: فکر کنید که مفهوم پشت لوگوی خود را بارها و بارها برای سال‌های آینده توضیح می‌دهید. آیا توضیح شما تا 5 یا 10 سال دیگر همچنان معتبر خواهد بود؟

 

017 01
018 01
020 01

چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهمیت بسیاری دارد؟

لوگوی شما صدا و چهره برند شما را منعکس می کندمسئولیت زیادی از طرف شما بر عهده دارد و بنابراین شما مسئولیت زیادی برای ایجاد متفکرانه آن دارید.

پس چه اولین لوگو یا صدمین طراحی لوگوی شما باشد و چه خودتان یک لوگو طراحی کنید یا با یک طراح گرافیک کار کنید، مطمئن شوید که این کار با رعایت اصول طراحی لوگو انجام می شود.

دوره جامع طراحی لوگو

اگر می خواهید یک بار برای همیشه طراحی انواع لوگو را به صورت تخصصی، با تمام تکنیک های کاربردی یاد بگیرید و از پشتیبانی و رفع اشکال مستقیم توسط مدرس دوره بهره مند شوید، دوره جامع را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاهده دوره جامع اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید