به تمام فاضاهای خالی از عناصر گرافیکی، فضای منفی یا فضای سفید گفته می شود که البته لزوما رنگ آن سفید نیست.مثلا وقتی قرار است یک متن را در یک صفحه قرار دهید فاصله پاراگراف ها از حاشیه، فاصله بین خطوط و حروف و تمام فضاهای خالی، فضای منفی محسوب می شود.
فضای منفی در طراحی لوگو
اما فضای منفی در طراحی لوگو، اگر به درستی استفاده شود بدون اغراق معجزه می کند!
در واقع از این تکنیک زمانی استفاده می شود که به دنبال ترکیب دو شکل با یکدیگر هستیم و می خواهیم عناصر بصریبه حداقل خود برسند.یعنی یکی از اشکال را در فضای منفی ایجاد می کنیم.در واقع چشم ما آن شکل را تشخیص می دهد، اما چیزی که می بینیم جای خالی آن است.به لوگوی بی نظیر fedexتوجه کنید.می توانید فلشی که بین حرف E و X وجود دارد را مشاهده کنید؟
یا به لوگوی زیر نگاه کنید.طراح با هنرمندی تمام قاره استرالیا را در فضای منفی تصویر، درست در میان اندام یک زن در حال انجام یوگا، ایجاد کرده است.دقیقا همان مفهومی که در اسم آن وجود دارد. اینجاست که خلاقیت و مینیمال بودن یک لوگو به اوج خود می رسد.
مزایای استفاده از فضای منفی (فضای سفید) در لوگو دیزاین
ساده سازی لوگو
استفاده از فضای منفی به شما این امکان را می دهد، تا از عناصر کمتری در طراحی لوگو استفاده کنید و از شلوغی در طراحی شما جلوگیری می کند. این همان چیزی هست که برای یک طراحی خوب و استاندارد به آن نیاز داریم.زیرا در یک طراحی خوب، باید تا جای ممکن عناصر اضافی را حذف کنیم و لوگو را در ساده ترین حالت ممکن ایجاد نماییم.
خلاقانه بودن لوگو
وقتی شکلی را در فضای منفی طراحی حدس می زنید، نا خودآگاه می گویید: واووو چه خفن!
و این یعنی شما جذب آن طرح شده اید.در واقع استفاده از فضای منفی، خلاقانه و هوشمندانه بودن لوگو را به رخ مخاطبانش می کشد، و قطعا برندی که چنین لوگویی داشته باشد، به چشم یک برند حرفه ای، خلاق و هوشمند دیده خواهد شد.
چرا باید از فضای منفی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟
تا بحال چند لوگو دیده اید که به خوبی از فضای منفی استفاده کرده اند؟
میخواهم بگویم بسیاری از طراحان گرافیک یا از این تکنیک استفاده نمی کنند یا به خوبی استفاده نمی کنند و این یعنی اگر شما مهارت خوبی در استفاده از فضای منفی پیدا کنید، متمایز، خاص و حرفه ای تر دیده خواهید شد.به لوگوی زیر نگاه کنید، اگر طراح مستقیما از کانسپت کلبه استفاده می کرد، باز هم این لوگو اینقدر جذاب بود؟
چگونه به درستی از فضای منفی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟
البته استفاده صحیح از فضای منفی، کار چندان ساده ای هم نیست، اما اگر به موارد زیر دقت کنید، می توانید به خوبی این تکنیک را بکار ببرید:
طرح های با فضای منفی زیادی ببینید تا مغزتان آماده شود، این اولین و مهمترین قدم است.
به عنوان تمرینات شخصی سعی کنید دو یا چند شکل، یا حرف را با فضای منفی در یکدیگر ادغام کنید.
تمریناتتان را با کارهای حرفه ای مقایسه کنید، به اشتراک بگذارید یا نظردوستانتان را جویا شوید.
می توانید فضای منفی را داخل قسمت های پهن تر ایجاد نمایید.
چینش های مختلف عناصر را در کنار هم تست کنید و به فضای بین آن ها دقت کنید، چه اشـــــکالی می تواند آنجا وجود داشته باشد؟
همواره اصول گرافیک دیزاین را رعایت کنید.
هر ایده مسخره ای را امتحان کنید.
فضای منفی و حالت تک رنگ لوگو
همانطور که می دانید، یکی از اصول کلیدی در طراحی لوگو این است که در حالت تک رنگ یا سیاه و سفید، لوگو وضوح خوبی داشته باشد و ماهیت اصلی لوگو تغییر نکند.لوگوهایی که با فضای منفی منفی طراحی شده اند، بهترین وضوح را در حالت سیاه و سفید دارند و هنوز با قدرت تمام جلوه گری می نمایند.
نمونه هایی از لوگو با فضای منفی (فضای سفید)
حتی اگر علاقه ای به استفاده از فضای منفی در طراحی خود ندارید، مطمئنا از دیدن نمونه های ایجاد شده با فضای سفید لذت خواهید برد. در زیر چند نمونه خوب از لوگوهایی که با فضای سفید یا همان فضای منفی ایجاد شده اند را خواهید دید.
کدام لوگو را بیشتر دوست داشتید؟
دوره جامع طراحی لوگو
اگر می خواهید یک بار برای همیشه طراحی انواع لوگو را به صورت تخصصی، با تمام تکنیک های کاربردی یاد بگیرید و از پشتیبانی و رفع اشکال مستقیم توسط مدرس دوره بهره مند شوید، دوره جامع را به شما پیشنهاد می کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید